אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון דידקטי הכולל בתוכו גם אבחון פסיכולוגי וההפניה אליו נעשית במקרים של קושי לימודי נרחב וכשלים חמורים בלמידה. בשונה מאבחון דידקטי המתבצע על ידי מומחה לאבחון לקויות למידה, אבחון פסיכודידקטי נערך על ידי פסיכולוג בעל הכשרה והסמכה מתאימה או על ידי פסיכולוג בשיתוף מומחה לאבחון לקויות למידה. אבחון זה עולה על הפרק כאשר מתעורר חשש כי קשיי הלמידה מהם סובל התלמיד, נובעים לא רק מקשיים קוגניטיביים, אלא גם ובעיקר מקשיים רגשיים ו/או קשיי אינטליגנציה. במסגרת האבחון הפסיכודידקטי, בנוסף לאבחון הדידקטי הבסיסי, נעשה אבחון אינטליגנציה מלא ואבחון של קשיים רגשיים. במסגרת האבחון הפסיכודידקטי נבחנות יכולות שכליות, עיבוד קוגניטיבי, זיכרון שמיעתי וחזותי, תפקודי שפה ומשאבי קשב וכן יכולות אקדמיות ובראשן קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא והבעה בכתב, תפקוד בחשבון, תפקוד באנגלית ומצב רגשי: הערכה עצמית, יכולות חברתיות, יכולת התמודדות וכן הלאה. גם במקרה זה, מטרת האבחון היא להמליץ על התאמות נקודתיות שתסייענה לתלמיד ליהנות מהזדמנות שווה להצלחה, אלא שבמקרה זה, בנוסף להתאמות הניתנות למאובחנים במסגרת אבחון דידקטי (התאמות ברמה 1 ו-2), ישנה האפשרות להתאמות נוספות (רמה 3), הכוללות בחינה בעל פה ושאלון מותאם, שהוא בדרך כלל שאלון מצומצם יותר ביחס לשאלון שניתן לכלל התלמידים.
למידע נוסף, צרו קשר בטלפון 073-2009090
מרום היא רשת מרכזים רפואיים רב תחומיים, המציעה סל שירותים רפואיים לצד בדיקות וטיפולים פארא-רפואיים. בכלל זה, ברשת מרום מבוצעים אבחון דידקטי ואבחון פסיכודידקטי על ידי אנשי מקצוע מומחים בתחום לקויות הלמידה ועל ידי פסיכולוגיה שהוכשרו והוסמכו לביצוע אבחונים אלה. בתום האבחון נמסר דוח מפורט, שכולל בתוכו את ממצאי האבחון כמו גם המלצות להתאמות הנדרשות על מנת לספק לתלמיד את סביבת הלימוד הנדרשת לו.
קיים הסדר לאבחון פסיכודידקטי עם קופת חולים כללית
קופת חולים כללית עמיתי "מושלם זהב"
אבחון דידקטי עד גיל 18 800 שח
אבחון פסיכודידקטי עד גיל 18 1,420 שח
קופת חולים כללית עמיתי "מושלם פלטינום"
אבחון דידקטי עד גיל 18 550 שח
אבחון פסיכודידקטי עד גיל 18 950 שח
לקבלת מידע ומענה לכל השאלות בנושא, צרו עמנו קשר עוד היום:
סניף ק.ביאליק , צרו קשר בטלפון: 073-2009090 או כאן.
סניף עפולה , צרו קשר בטלפון: 073-2009090 או כאן.
סניף פתח תקווה, צרו קשר בטלפון: 073-2009090 או כאן.
סניף נס ציונה, צרו קשר בטלפון: 073-2009090 או כאן.
סניף תל אביב, צרו קשר בטלפון: 073-2009090 או כאן.
מה זה אבחון פסיכודידקטי ומתי נשתמש בו
כמעט כל אחד ואחת מאיתנו נתקלו בעצמם או בקרובים אליהם אשר מתקשים בפעילויות למידה יומיומיות. קשיי למידה יכולים להיות מאתגרים למבוגרים וילדים כאשר בגיל הצעיר הם יכולים להשפיע לא רק על ההתקדמות בכיתה אלא גם על הביטחון העצמי וההתנהגות. אבחון פסיכודידקטי מהווה הערכה יסודית המאפשרת לקבוע האם ישנו קושי, מהיכן הוא נובע והוא יכול להצביע על הפעולות שניתן לבצע כדי לסייע בקושי.
חשוב להבין כי אבחון פסיכודידקטי הוא נקודת פתיחה המאפשרת להבין את הבעיה ולקבוע שיש צורך בטיפול. במהלך האבחון נבדקים אספקטים שונים הקשורים באתגרי למידה אך כדאי לדעת שמעבר לנקודות החולשה האבחון יכול להצביע פעמים רבות גם על נקודות החוזקה שכדאי להכיר בהן. החשיבות של האבחון גבוהה כשהיא תגיע לרוב בעקבות קושי שעולה בקרב הילד בתחום הלמידה אך כדאי לדעת שגם מבוגרים יכולים לפנות אליו.
למידע נוסף, צרו קשר בטלפון 073-2009090
הבדלי למידה שכדאי להכיר בהם לפני אבחון פסיכודידקטי במכון
ישנם מצבים שונים בהם אנשים זקוקים להערכה פסיכודידקטית כשאלו קשורים לתחום הלמידה. בבסיס יש לזכור כי אנחנו שונים זה מזה ולכן כל אחד מאיתנו מביא איתו חוזקות וחולשות לעולם כשחלקן כמובן נוגעות להבדלי למידה. רוב התסמינים יופיעו בשלבים מוקדמים של הילדות אך חלק מצליחים להתגבר עליהם וחלק שמים לב לפערים בגיל מאוחר יחסית (או מחליטים להתייחס אליהם בשלב מאוחר).
הבדלי הלמידה יכולים להיות בתחומים שונים כולל בתחום הקריאה, כתיבה, הבנה מתמטית, יכולת להתרכז ואחרים. כל מצב שכזה יכול להיות מאתגר מאד עבור המתמודד ולהוביל לפגיעה בביטחון העצמי ולהידרדרות בלימודים שרק מחמירה עם הזמן.
אבחון פסיכודידקטי מזהה את הפערים, ההבדלים והבעיות שעולות בתחום הלמידה. הוא עוזר להצביע על הבעיות ומתוך כך מאפשר לקבוע את תהליך הטיפול. לפעמים כל מה שנחוץ הוא הבנה מהי הבעיה כדי לשנות גישה ולהתחיל בתהליך שיוביל לשינוי משמעותי. ההחלטה לבצע את האבחון יכולה להתבצע במקרים שונים ובדרך כלל בעקבות אחד או יותר מהסימנים הבאים:
קשיי למידה
ילדים יכולים לחוות קשיי למידה מסיבות שונות אך חשוב לא פחות הוא להבין שהקושי יכול להיות בתחום ספציפי. ישנם ילדים אשר חווים קשיי קריאה ו/או כתיבה. ישנם ילדים אשר מתקשים יותר בתחום החשבון וכמובן שבכל תחום לימודי אחר.
במקרה של קושי למידה יכול להיות פער בין ההישגים לבין מה שנראה כי הילד מסוגל. יכול להיות שנדמה כי הילד מבין את החומר אך הוא מתקשה להבין או לבצע את המטלות. אנחנו יכולים לראות כי הקושי יכול להתבטא בשלל צורות כשבאבחון פסיכודידקטי אפשר להבין מה בדיוק הבעיה ועד כמה היא חמורה.
בעיות התנהגותיות
נקודה נוספת שיכולה להוביל לביצוע אבחון פסיכודידקטי קשורה בבעיות התנהגותיות. גם כאן האופן בו הבעיה מופיעה יכול להשתנות בין ילד אחד לאחר (וכמובן מתייחס גם לילדה). ילדים יכולים לחוש חוסר שקט, להסתובב בכיתה באופן שיכול להפריע לא רק להם אלא גם לאחרים ויתכן קושי במיקוד.
תסמינים נוספים יכולים להיות אימפולסיביות בתגובות, קושי בהמתנה בתור וקשיי ארגון ותכנון. כל אלה יכולים להשפיע על חיי היום יום גם של הילד וגם של הסובבים אותו ובחוסר טיפול יכולים להוביל גם לבעיות חברתיות ולפגיעה בביטחון העצמי.
קושי חברתי ורגשי
קשיים חברתיים ורגשיים יכולים לנבוע לא פעם מבעיות ופערים לימודיים. מחרדה ועד לדיכאון של ממש, מביישנות קיצונית ועד לקושי ליצור קשרים חברתיים. הסיבות לכך מגוונות וכוללות תסכול של הילד מהמצב ופגיעה משמעותית בביטחון העצמי. באבחון אפשר לגלות האם המקור לבעיה היא קשיי למידה ואם כן לטפל בהתאם (אם לא, יש לפנות לכיוון אחר).
ישנם ילדים אשר הביטוי שלהם לקושי יהיה התנהגות תוקפנית כלפי הסביבה כשהדבר יכול לבוא לידי ביטוי בבית ובמסגרת בית הספר. לעומתם ישנם ילדים שיגיבו דווקא להפך, בהסתגרות וניסיון ״להיעלם״ כך שלא ירגישו בהם ובקשיים שלהם. שתי ההתנהגויות שונות זו מזו ושתיהן יכולות להיות תופעה שמגיעה בעקבות קושי לימודי.
עיכוב התפתחותי
במקרים מסוימים הסיבה לביצוע אבחון פסיכודידקטי תהיה עיכובים בהתפתחות. יתכן ומדובר בקושי בתחום ההתפתחות המוטורית, שפתית או קוגניטיבית. לפעמים אפשר לבצע את האבחון בגיל צעיר מאד, מיד עם זיהוי העיכוב ולפעמים הסיבה לאבחון בגיל מאוחר יותר יכולה להיות על רקע קושי שעולה וההקשר לעיכוב.
יש לציין כי עיכוב התפתחותי יכול להתבטא בצורות שונות ולכן במידה והוא קיים יש להיות עם אצבע על הדופק, לראות כיצד הילד משתלב בלימודים ולפנות לאבחון במידה ומתגלה פער או קושי. התפקיד של האבחון הוא להציע את העזרה המתאימה ביותר לילד.
חשד להפרעות למידה
בכל מקרה בו נראה שישנה לקות למידה יש צורך בביצוע אבחון פסיכודידקטי. דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה הן חלק מההפרעות שיכולות לקבל התייחסות אישית. הילדים לא צריכים לסבול אלא חשוב שיקבלו את התמיכה המתאימה המבוססת על אבחון מקיף שיוכל להצביע על הבעיה.
הפרעת קשב וריכוז (עם או בלי היפראקטיביות) גם היא נפוצה מאד בשנים האחרונות וזיהוי שלה מאפשר קבלת החלטות בנוגע לטיפול ושיפור איכות החיים של הילד. לפעמים החשד להפרעת הלמידה יגיע מההורים ולעתים הצוות החינוכי יצביע על פער ואולי אף ימליץ לבצע אבחון.
למידע נוסף, צרו קשר בטלפון 073-2009090
מטרות אבחון פסיכודידקטי
אבחון פסיכודידקטי הוא ממש לא ״חותמת״ המאפשרת לקבל הקלות כאלה או אחרות. היא כלי שמאפשר להבין את עולמו של הילד. תוצאות האבחון מאפשרות להורים ולצוות החינוכי לתמוך בילד בצורה המיטבית עבורו וזאת בהתאם לנתונים רבים שנאספים. כמובן, חשוב מאד לגשת לאבחון אצל גורם מוסמך ומנוסה וזאת כדי להשיג מטרות שונות.
אבחון קשיים וליקויי למידה
קודם כל חשוב להבין כי האבחון מאפשר לזהות קשיים ספציפיים במגוון תחומי למידה. במהלך האבחון נבדקות יכולות בתחום הקריאה, כתיבה, חשבון, תפיסה מרחבית ועוד. כל אחד מהתחומים הללו חשוב גם ללמידה וגם להתנהלות היום יומית של הילד.
האבחון מאפשר למפות את קשיי הלמידה השונים, להבין את הפער (אם קיים כמובן) בין המצב של הילד לבין המצב ה״נורמטיבי״ שילדים ללא קשיים נמצאים בו. בנוסף לכל אלה האבחון מאפשר להצביע על המקור של הקושי כולל גורמים קוגניטיביים, רגשיים וסביבתיים.
מיפוי נקודות חוזקה
כל ילד מביא נקודות חוזקה ואנחנו יכולים לשפר אותן, לשים עליהן דגש וחשוב להכיר בהן כדי להעניק לו ביטחון עצמי. אבחון פסיכודידקטי מאפשר לזהות את היכולות של הילד ואת התחומים שהוא מצטיין בהם כולל הבנה מעמיקה של סגנון הלמידה הייחודי של הילד.
מיפוי נקודות החוזקה מאפשר להורים ולצוות החינוכי לבנות סביב הילד את תחושת המסוגלות והוא מאפשר לקבוע תהליך טיפולי שיתאים לו באופן ספציפי.
זכויות והקלות
ככל האפשר רצוי לתת לילד את הכלים הטובים ביותר להתמודד עם הקשיים שהוא עומד מולם. עם זאת יש לזכור כי אבחון פסיכודידקטי יכול לשמש גם לקבלת זכויות והקלות שונות כשאלו יכולות להיות הארכת זמן, הקראת שאלות ודומיהן.
במקרה שימצא לנכון הילד יוכל לקבל סיוע לימודי במסגרת בית הספר וכן יתכן שהאבחון יסייע במסגרות חינוכיות נוספות. המטרה היא למצוא את הדרך הטובה ביותר לאפשר לילד לצמוח, לגדול ולהשתמש בחוזקות שלו ולעתים הקלות הן אלו שמאפשרות לו להיות במיטבו.
בניית תוכנית עבודה
התוצאות של האבחון הפסיכודידקטי מאפשרות לנו לבנות תוכנית עבודה מסודרת. כל ילד יכול לקבל את הכלים המותאמים לו באופן ספציפי כאשר הידע שנאסף עליו מאפשר לנו לכוון את המאמצים בצורה הנכונה. במידת הצורך אפשר לקבוע גם טיפולים פרטניים או בקבוצות ואף לגשת להדרכת הורים.
תוכנית העבודה תיגע ברובה בפעולות הקשורות בילד אך ברור כי לסביבה יש השפעה רבה על התחושות שלו, הביטחון העצמי והרגשת המסוגלות. כחלק בלתי נפרד מהתמיכה האבחון יוכל לספק מידע חשוב לבניית תוכנית תמיכה מותאמת.
למידע נוסף, צרו קשר בטלפון 073-2009090