תלמידים המאובחנים עם קשיי למידה מכל סוג שהוא, זכאים להתאמות הניתנות להם על ידי מערכת החינוך. התאמות אלה נועדו להתאים את שיטת הלימוד הרווחת למאפייני הלמידה של הילד הספציפי, כשבפועל חווה הילד את ההתאמות הללו כהקלות. עבור ילדים בעלי לקויות למידה, התאמות אלה הן לעיתים תנאי הכרחי להזדמנות שווה להצלחה ומהסיבה הזאת, ישנה חשיבות רבה לבצע אבחון פסיכודידקטי ביוזמת ההורים עצמם. מאידך, אם היוזמה אינה מגיעה מצד ההורים, ייתכן גם מצב של אבחון פסיכודידקטי בדרישת בית הספר ועל כך נדבר בשורות הבאות.
אבחון פסיכודידקטי בדרישת בית הספר– מה זה אומר?
ובכן, על אף שהילדים שלנו הם הילדים שלנו ואנחנו רוצים להאמין שאנחנו מכירים אותם טוב יותר מכל אחד אחר, לרוב בצדק, הרי שבתחום הלמידה אפשר בקלות להעריך שהמורה מכירה את ילדינו טוב יותר מאיתנו. ילדים רבים הסובלים מקשיי למידה שונים, אינם מביעים זאת באינטראקציה המשפחתית שלהם מול הוריהם, אלא שבבית הספר בו מתרחש תהליך הלמידה, באים קשיים אלה לידי ביטוי בעוצמה הגבוהה ביותר. בהתאם לכך, ישנם לא מעט מקרים בהם ההורים עצמם אינם מודעים בכלל לקשיי הלמידה של ילדיהם והצפת האפשרות הזאת מגיעה מכיוון בית הספר. כאשר בית הספר עצמו ממליץ על עריכת אבחון פסיכודידקטי לילד, הוא מוגדר בתור אבחון פסיכודידקטי בדרישת בית הספר.
האם ההורים חייבים להסכים עם הדרישה?
ככלל, כאפוטרופוסים של ילדיהם, הורים הם הגורם המוסמך היחיד לקבל החלטות לגביהם. יחד עם זאת, סמכות זו כפופה לחוק ובמצבים מסוימים בהחלט ייתכן מצב שבו יחויבו ההורים לבצע אבחון לילדיהם, מתוך ראיית טובת הילד. אלא שבפועל, הדברים כלל לא צריכים להגיע למצב זה. אבחון הוא הליך חיובי מאוד, שיכול להוות תנאי הכרחי לכך שילדיכם יקבל הזדמנות שווה להצלחה בחיים. חשוב להבין שאבחון פסיכודידקטי אינו ייחודי רק לילדים, ישנו גם אבחון פסיכודידקטי לסטודנטים באוניברסיטה ולמבוגרים בכלל. עוד חשוב להבין שלקויות למידה אינן קשורות לרמת אינטליגנציה. לקויות אלה משקפות חוסר התאמה בין כישורי הלמידה של הילד ובין שיטת הלימוד הרווחת. האבחון בא לזהות את הלקויות הללו ולאפשר לילד ליהנות מהתאמות בשיטה הרווחת בכדי שגם הוא יוכל ליהנות מהזדמנות שווה להצלחה. זהו אינטרס של כל הורה ולכן הדברים לעולם לא צריכים להגיע למצב של הרגשת חובה לבצע את האבחון, שהוא זכות חשובה לכל ילד.
מדוע בכלל ניתנה הדרישה?
כאמור, סגל המורים הוא הגורם שמכיר את הילד בצורה המעמיקה ביותר בכל הקשור ליכולות הלמידה שלו, כן, מעמיקה יותר מהורי הילד. לאחר תקופה מסוימת על ספסל הלימודים, יכול להגיע סגל המורים למסקנה כי ללא ההתאמות הנדרשות, הילד פשוט צפוי לכישלון בלימודיו ולא רק בשנה זו, אלא גם בעתיד. רק כאשר מגיע סגל המורים למסקנה זו הוא ממליץ על ביצוע אבחון פסיכודידקטי מתוך ראיית טובת הילד עצמו. חשוב מאוד, שהורים שנרתעים מהאפשרות, מכל סיבה שהיא, יקבלו הסבר מפורט על האבחון, חשיבותו ומטרתו. כמעט בכל המקרים, הורים שמקבלים את ההסבר הנדרש, מרגישים בעצמם דחיפות רבה לערוך לילדם את האבחון וזה כבר אומר הכל.
מרום היא רשת מרכזים רפואיים, המבצעת אבחונים פסיכודידקטיים לסטודנטים, תלמידי תיכון, תלמידי יסודי ומבוגרים בכלל. אצלנו תוכלו לעבור אבחון מקצועי על ידי אנשי מקצוע ועם הכרה מלאה של משרד החינוך לצורך מתן הקלות לילד. לקבלת מידע נוסף ומענה לכל השאלות המטרידות אתכם בנושא, צרו עמנו קשר עוד היום בטלפון 073-2009090 ונשמח לסייע בכל שאלה ועניין.