אבחון לקויות למידה הפך בשנים האחרונות לשכיח מאוד ומקובל מאוד וטוב שכך. יחד עם זאת, בציבור הרחב עדיין קיימות תפיסות שגויות כמו גם בלבול רב, ביחס לנושא האבחון. כך למשל, כאשר רוצים לבצע לילד אבחון פסיכודידקטי מאיזה גיל נכון לבצע את האבחון הזה והאם אפשר לבצע אותו כבר בגיל הגן? האם לקויות למידה מעידות על רמת האינטליגנציה של הילד? כבר נקדים ונאמר שממש לא ואת הפירוט המלא ניתן לכם ממש כאן בשורות הבאות.
מהו אבחון פסיכודידקטי ולמה הוא נועד?
ובכן, אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון המיועד לזהות את מאפייני הלמידה וכישורי הלמידה של האדם המאובחן. מערכת החינוך פועלת על פי שיטת לימוד המותאמת לרוב המוחלט של הלומדים בה והדברים נכונים גם לבתי הספר וגם למוסדות ההשכלה הגבוהה. בעשורים האחרונים התגבשה ההכרה בכך שמאפייני הלמידה אצל אנשים מסוימים פשוט אינם מתאימים לשיטה הזאת. אותם אנשים הם לחלוטין לא פחות חכמים או פחות אינטליגנטים ולעיתים גם לגמרי ההיפך – הם פשוט בעלי מבנה נפשי שעבורו מתאימה שיטת לימוד שונה. הביטוי "סובל מליקויי למידה" לא אומר שמדובר בדבר רע או במחלה, אלא נובע מהקושי אותו חווים אותם אנשים לאור הפער בין מאפייני הלמידה שלהם ובין שיטת הלימוד הרווחת. אבחון פסיכודידקטי מיועד לזהות את ליקויי הלמידה אצל אותם אנשים ולפרט בפניהם מהן ההתאמות שיש לבצע בכדי לאפשר להם ליהנות מהזדמנות שווה להצלחה במסגרת שיטת הלימוד הרווחת.
מאיזה גיל אפשר לעשות אבחון פסיכודידקטי?
ובכן, לגבי האפשרות של אבחון פסיכודידקטי מאיזה גיל היא לא השאלה היחידה – כדאי גם לדעת עד איזה גיל אפשר לעבור את האבחון. התשובה היא שאבחון פסיכודידקטי ניתן לעבור החל מגיל 7 או מכיתה ב' (רצוי סוף כיתה ב') ועד כל גיל שהוא. ואכן, אבחונים פסיכודידקטיים נערכים גם לסטודנטים באוניברסיטה ולאנשים מבוגרים המבקשים להיכנס למסגרת לימודית בכל גיל שהוא ולכל מטרה שהיא. מה שחשוב לדעת בהקשר זה הוא, שהגיל המינימלי לעריכת אבחון פסיכודידקטי הוא גיל 7 וליתר דיוק, במחצית השנייה של כיתה ב'.
מדוע רק בגיל 7 ולא בגן חובה?
קשיי למידה ניתן אמנם לזהות כבר החל מגילאי הגן, אבל אלו הם גילאים מוקדמים מדי לביצוע אבחון דידקטי וזאת, משתי סיבות מרכזיות. פעם אחת, הכלים בהם נעשה שימוש במסגרת אבחון דידקטי הם כלים שהתוקף והמהימנות שלהם מותאמים לשלבי ההתפתחות האופייניים לגיל 7 ומעלה. אבחון ילד בגיל הגן באמצעות כלים אלה, יפיק כמעט תמיד תוצאות בלתי מהימנות שלא ניתן לבסס עליהן מסקנה מושכלת. פעם שנייה, יש להכיר בכך שבאופן נורמלי, לכל ילד יש את קצב ההתפתחות שלו. ילדים רבים מתפתחים בגיל הגן בקצב איטי יותר, שאותו הם מדביקים לאחר מכן ואין שום סיבה לאבחן אותם כבעלי לקויות למידה בשל כך. ובכל זאת, מה עושים עם ילד בכיתה א' שמתקשה בלימודים? בגילאים נמוכים אלה, הפתרון הוא הוראה מתקנת ואין צורך באבחון בשלב זה. לקראת סיום שלב ב', אם עדיין ניכר הקושי אצל הילד, או אז אפשר לגשת לביצוע אבחון פסיכודידקטי בצורה בטוחה ואפקטיבית.
מרום היא רשת של מרכזים רפואיים, המציעה שירותים רפואיים ובדיקות וטיפולים פארא-רפואיים ובכלל זה גם אבחונים פסיכודידקטיים לכל הגילאים החל מגיל 7 ומעלה. פעילות רשת מרום מוכרת במלואה על ידי משרד החינוך ותוצאות האבחון ברשת מרום יכולות לסייע לכם להבין את מצוקת הילד ולהגיש לו, בשיתוף פעולה עם מערכת החינוך, את הכלים הדרושים לו להצלחה. לקבלת מידע נוסף, צרו עמנו קשר עוד היום בטלפון 073-2009090 ונשמח לסייע בכל שאלה ועניין.