אבחון פסיכודידקטי פרטי
בין שזיהיתם זאת בעצמכם ובין שבית הספר הביא זאת לידיעתכם, כעת ברור לכם שילדכם זקוק לאבחון סביב קשיי למידה שמהם הוא אולי סובל. אלא שעם הידיעה מגיע גם הבלבול – איפה עושים את האבחון? מהו אבחון פסיכודידקטי ואיך הוא שונה מאבחון דידטי? אבחון דידקטי או פסיכודידקטי– לאיזה אבחון זקוק ילדכם? כדי לסייע לכם בשלבים הראשונים הללו, ריכזנו בשורות הבאות מספר פרטי מידע חשובים איתם תוכלו לצאת לדרך.
אז מהו אבחון פסיכודידקטי?
אז בואו נתחיל בהתחלה ונסביר בדיוק מה זה האבחון הזה שאתם אמורים לבצע לילד, או לעצמכם דרך אגב. אבחון דידקטי הוא אבחון המיועד לזהות לקויות למידה, לאפיין אותן ואת אסטרטגיית הלמידה הייחודית לילד ובהתאם לכך לגבש תכנית התאמות שתאפשרנה לילד ליהנות מהזדמנות שווה להצלחה בשיטת הלימוד הרווחת. אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון דידקטי המשלב בתוכו גם אבחון פסיכולוגי. אבחון זה נדרש כאשר קיימת ההנחה או התובנה שעל יכולות הלמידה של הילד משפיעים גם היבטים רגשיים או חברתיים, לעיתים יותר מההיבטים הלימודיים עצמם.
אבחון דידקטי או פסיכודידקטי– מה נכון לכם?
ככלל, אם אתם כבר מקבלים החלטה לבצע אבחון, ההמלצה הגורפת היא לבצע אבחון פסיכודידקטי פרטי, שיכלול בחינה של כל ההיבטים בעלי ההשפעה על היכולות הלימודיות של הילד. במקרים רבים מאוד, ישנה בהחלט השפעה רגשית ו/או חברתית על יכולות הלימוד של הילד, גם היא מתלווה לקשיי למידה דידקטיים בלבד. במקרים אלה, אבחון דידקטי לא יוכל לתת מענה מלא לקשיים שחווה הילד והתוצאות תהיינה חלקיות בלבד. אבחון פסיכודידקטי מאפשר לכם לקבל את התמונה הרחבה והמלאה ביותר על מצבו של הילד, הן מצבו הלימודי והן זה הנפשי, בכדי שניתן יהיה להעניק לו את הכלים המתאימים להתמודד בצורה אידיאלית עם התהליך הלימודי ולא פחות מכך, עם הקשיים הרגשיים/ חברתיים שהוא חווה.
איפה עושים אבחון פסיכודידקטי?
אבחונים פסיכודידקטיים נערכים בשורה של מכונים, חלקם מקומיים וחלקם במסגרת רשתות ארציות עם פרישה ארצית מצפון ועד דרום. לאחר שקיבלתם החלטה לערוך אבחון לילד, תוכלו פשוט לחפש מכון אבחון פסיכודידקטי באזור מגוריכם ואם ישנם מספר מכונים כאלה באזור, מומלץ לבחון כל אחד מהם, הן בהיבט המקצועי והן בהיבט המחיר, כדי לקבל את ההחלטה הטובה ביותר עבור הילד. אם אתם רוצים לעשות את הדברים בצורה בטוחה לגמרי ומרגישים אין לכם את היכולת לעשות זאת בעצמכם, תוכלו לפנות לסגל ההוראה בבית הספר. בבית הספר תוכלו גם להיפגש עם יועצת בית הספר, שתוכל לספר לכם בפירוט על המכונים השונים בהם תוכלו לבצע את האבחון, להמליץ על סוג האבחון הנכון עבור ילדכם ולספק לכם את כל המידע לו אתם זקוקים כדי לקבל החלטה ממקום של ידע וביטחון.
האם הילד באמת צריך את האבחון הזה?
ובכן, התשובה היא שאת התשובה לשאלה הזאת אפשר לקבל רק לאחר עריכת האבחון. ישנם בהחלט מקרים בהם נערך אבחון ובו מתגלה כי הילד לא באמת סובל מלקויות למידה. יחד עם זאת, בכל מקרה של ילד הסובל מקושי מובנה כלשהו בלימודים, אבחון פסיכודידקטי יוכל לזהות את הגורם לכך ולהציע אפשרויות התמודדות יעילות. מה שבטוח הוא שללא האבחון, לא ניתן יהיה להתאים דרך התמודדות וזהו לבטח לא הפתרון הנכון לילדיכם. בנוסף לכך, ברובם המכריע של המקרים, כאשר עולה חשד לצורך בביצוע אבחון פסיכודידקטי פרטי, חשד זה אינו מתעורר כך סתם באוויר, אלא נובע מקשיים אמיתיים שניכרים אצל הילד, לעיתים גם בעיני הוריו, אך לעיתים גם בעיני מוריו בלבד. ההמלצה הגורפת, על כן, היא שאם יש ספק אין ספק ואת האבחון כדאי לעבור בכל מקרה. לכל היותר, יתברר שהילד לא זקוק לשום עזרה.
רשת המרכזים הרפואיים, מרום, מבצעת אבחונים דידקטיים ופסיכודידקטיים לילדים, בני נוער, סטודנטים ומבוגרים, כולם בהכרה מלאה של משרד החינוך וכן במסגרת שיתוף פעולה והשתתפות במימון מצד קופת חולים כללית. במרום תוכלו לקבל ייעוץ והסבר מפורט על האבחון עוד בטרם ביצועו, בכדי להבטיח שאתם ניגשים למשימה בצורה שקולה וממקום של ידע וביטחון במה שאתם עושים. לקבלת מידע נוסף וקבלת מענה לכל שאלה המטרידה אתכם בנושא, צרו קשר עוד היום בטלפון 073-2009090 ונשמח לסייע בכל שאלה ועניין.